BuKaN PeNuLiS uPaHaN

March 22, 2010

BIAR PUTIH TULANG.

Filed under: Uncategorized — amzainol @ 11:33 am

ini merupakan kali ketiga saya berkunjung ke pesta buku antarabangsa kuala lumpur untuk tahun 2010.rasa tak lengkap untuk aktiviti tahunan jikalau tak dapat berkunjung ke sana.

apatah lagi untuk kali pertama saya dapat pergi bersama teman lama,teman di zaman persekolahan menengah rendah dahulu.kami berjumpa di ruangan muka buku.pada mulanya dia tidak ingat dengan saya,maklumlah saya di zaman persekolahan tidak nakal.kata budak-budak sekarang skema jer.saya bukan penjual atau pengedar video tape lucah jadi saya tidak dikenali.

ezwan namanya,dulu-dulu dia sering menjadi bahan usikan saya kerana sifat lemah gemalainya hehehe,tapi sesekali dia buka penumbuk sulung,mak oiii adoii!hah,rasakan.apabila saya menyatakan pada suatu ketika dahulu saya pernah meminjam kaset fransisca peters KAU LILIN CINTAKU dan kaset sheila majid WARNA ingatannya terhadap saya kembali segar.muzik itu segar kan?

lihatlah kawan-kawan,aku dan ezwan.single lagi kawan aku nih kami bergambar semasa ambil rehat di PWTC selepas minum-minum.

hari Ahad,21 Mac pengunjung taklah seramai yang disangkakan mungkin diaorang belum gaji kan?iyelah nama jer pesta buku setiap tahun buku-buku yang dijual bukanlah murah mana pun.lagipun saya melihatkan perkembangan industri buku di negara kita ini tak sepesat dan semaju Indonesia.dahlah muzik indon pun belambak di sini amah diaorang pun ramai di sini tapi nak salahkan siapa kan?bukan salah suami ada girlfriends.

buku pertama yang dibeli sekali tengok terus jatuh cinta apatah lagi buku yang diimport terus dari Indonesia ini sangat berkualiti apabila dibelek-belek isi kandungannya.lengkap dengan perjalanan sejarah dan gambar-gambar menarik sejarah perang salib.terbitan almahra PT indonesia dan hasil karya sami bin abdullah al-maghluts.harganya agak mahal rm150 setelah ditawar menawar.alasannya,entahlah pula iya kerajaan mengenakan duti import untuk setiap helaian demi helaian.kalau buku copyright takpe takder cukai.berkenaan dengan sejarah lengkap perang salib ini memang susah untuk didapati dalam naskah bahasa melayu.apa lagi setelah diteliti isi yang menarik dan kandungannya yang lengkap berbaloi untuk saya mendapatkan naskah ini.boleh didapati apabila anda berkunjung di gerai al-hidayah yang terkenal dengan pengedaran buku-buku berbentuk sejarah keislaman,rata-rata diimport dari Indonesia.

gerai yang wajib saya kunjungi pada setiap kali pesta buku sudah tentulah di gerai ameem serve sebabnya di situ ada karya novelis hebat seperti faisal tehrani dan azizi haji abdullah.

ini karya terbaru abang busana gelaran saya kepadanya,Bahlut karya terbaru faisal tehrani.novel remaja yang berkisarkan remaja orang asli dari suku semai antara kisah cinta,perjuangan mempertahankan tanah orang asli serta kegigihannya sebagai seorang atlit orang asli di kota.belum dibaca namun telah menelaah ulasan serta sinopsisnya memang menarik.karya-karya faisal tehrani tidak menghampakan bagi pembaca novel semacam saya.namun karya sebegini tidak digemari oleh pembaca remaja di kalangan gadis kerana mereka lebih suka dengan karya-karya pop berkisarkan khayalan memanjang.entahlah..

ini pula novel yang diangkat dari cerpen “BERUK”yang mana pernah tersiar di majalah dewan bahasa dan pustaka di tahun 70an.penulisnya bernama azizi haji abdullah kepada pelajar sastera nama azizi memang tidak asing lagi kepada pemalas membaca serta bukan peminat sastera juga orang yang tak tahu dunia buku nama beliau memang asing.karyanya yang popular dan menjadi teks sekolah di tingkatan 4 dahulu ialah seorang tua di kaki gunung.manakala novel beruk ini pula juga pernah menjadi teks untuk pelajar SPM di tahun 70an dahulu.dari cerpen dinovelkan,saya begitu menggemari karya-karya azizi anak murid kepada shahnon ahmad.serba sedikit berkenaan beruk ini melalui sinopsisnya Alias yang masih bersekolah ada membela beruk.penjual buku ameem menyatakan hebat citer nih agak sedih akhirnya beruk alias dibunuh sendiri oleh alias.urm..saya sendiri ada citer tentang beruk menurut versi saya.nanti akan dientrikan.

pada tahun sebelum ini aya tak perasan dengan suatu penerbitan ini,MAPIM iaitu majlis penerbitan imiah malaysia.inilah satu-satunya gerai yang menarik hati saya.jikalau sebelum ini saya tertarik dengan gerai Institut terjemahan negara namun untuk kunjungan yang kali ini saya tidak berkesempatan melawatnya.gerai MAPIM lah yang menjadi penawar hati.di gerai MAPIM inilah saya dapat memiliki naskah wajib untuk pesta buku kali ini.Natrah 1937-2009 cinta rusuhan airmata.hasil tulisan datin fatini yaacob.memang benar kata-kata ezwan naskah ini mengimbau kenangan kami ketika di alam persekolahan menengah rendah dahulu kerana fatini yaacob pernah menulis siri berkenaan natrah di dalam dewan masyarakat.naskah ini terbitan UTM.

galeri MAPIM ini sebenarnya menghimpunkan terbitan-terbitan buku-buku berbentuk ilmiah dari pelbagai institut pengajian tinggi di Malaysia.anda boleh mencari naskah-naskah ekonomi,sains,sosial,undang-undang,kemasyarakatan,kejuruteraan,matematik,perubatan,kesusasteraan dan pelbagai lagi apabila berkunjung di gerai MAPIM.rasa-rasanya saya akan berkunjung semula ke gerai ini sebelum penutup pesta buku.tak puas,kerana ada naskah yang tertinggal untuk koleksi perpustakaan kecil saya.

anda masih ingat lagi dengan majalah Gila-Gila,majalah ini diterbitkan dan diedarkan oleh penerbitan creative.salut untuk creative enterprise.namun atau mungkin juga sewaktu kunjungan saya pada hari ahad yang lalu gerai creative tidak menjemput para kartunis sohornya seperti pesta buku sebelum ini,gerai creative menjemput jaafar taib untuk melukis di atas kain kanvasnya.pada kali ini tidak nampak kelibat kartunis mereka.setiap tahun creative enterprise membuka gerainya di pesta buku.banyak buku-buku nostalgia dan klasik di sini sayangnya tidak disusun secara baik dibiar berlonggok sehingga sukar untuk mengelasnya.

naskah yang dicari-cari di celahan longgokan,karya dalam siri majalah gila-gila suatu ketika dahulu.waktu tahun 80an dan awal 90an.penulisnya mempunyai dua nama pena iaitu akula md selain matt romeo.kepada sesiapa yang meminati novel humor cinta dan pernah membaca novel kandang cinta kita,keranamu ainon,anak dara menteri 1,anak dara menteri 2 dan anak menteri 3 pasti mengenali matt romeo.kini,dia dah hilang entah kemana?

novel klasik dari penulis agung dan wartawan genius tan sri samad ismail.ini merupakan sebahagian dari novel klasik beliau.novel ini juga dijual dengan harga hanya rm2 namun terlonggok di timbunan buku-buku.sukar nak kelaskannya.

selama 3 tahun berturut-turut dan sejak sekian lama saya mencari naskah ini,mungkin kerana rezeki saya agaknya apabila ezwan ingin tawaf buat kali kedua di gerai yang lain-lain saya turut serta.mata terpana pada sebuah buku yang memang dah lama sangat saya cari-cari termasuk memesan pada seorang kawan di UM namun tetap gagal.akhirnya..

buku biar putih tulang himpunan rencana dari kunta kinte ataupun penulisnya yang sebenar ialah dato a.kadir jasin juga seorang wartawan.seingat saya kolum kunta kinte ini popular pada tahun 87 sehingga tahun 95.saya begitu menggemari gaya penulisan kadir jasin sewaktu beliau bersama dengan akhbar berita harian.memiliki buku ini amat berbaloi bagi seorang penulis seperti saya yang meminati bidang penulisan serta kepengarangan.pada hakikatnya saya meminati penulisan yang berbentuk rencana serta ilmiah sayangnya rencana-rencana yang pernah saya koleksikan suatu ketika dahulu telah hilang entah kemana?banyak himpunan rencana dari penulis-penulis akademik dalam berita harian saya berjaya himpunkan menjadi suatu buku.sayang ia hilang begitu sahaja,biar puitih tulang saya ketemui di gerai penerbitan UM itupun hanya senaskah sahaja yang ada.biar putih tulang ini uniknya terus di ambil dari pengarangnya kadir jasin.menurut mamak gerai UM ini tiada siapa yang tahu berkenaan buku ini.

memiliki dan menjumpai biar putih tulang ibarat baru bertemu dengan kekasih lama yang telah sekian lama terpisah.seronok sungguh.

setiap kali pada kunjungan pesta buku saya akan bertemu dan mendapat teman baru di gerai milenia muslim mmp communications saya mendapat seorang teman penulis yang bagus dan berfikiran kritis beliau ialah faizal riduan.panjang benar perbualan kami dan terima kasih dengan saluran maklumat yang telah anda berikan.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

