BuKaN PeNuLiS uPaHaN

February 23, 2010

NASIB SI BATU GELIGA.

Filed under: Uncategorized — amzainol @ 1:50 pm

saya dilahirkan sebagai kanak-kanak pintar.saya bukan buat dakwaan palsu atau suka-suka mengangkat diri sendiri.saya sememangnya pintar sejak dilahirkan.cuba selak kamus dewan bahasa makna pintar itu merujuk kepada apa.

saya pintar,semasa usia saya 4 tahun saya sudah sedar saya wujud di muka bumi ini.saya boleh mendengar dengan baik terutama muzik.saya suka muzik.saya kenal siapa penyanyi yang popular pada ketika itu.muzik apa yang saya tahu dan muzik siapa yang bagus saya juga dapat kenali.usia 4 tahun saya berada di tahun 1978.pada tahun tersebut saya mengenali arwah sudirman,m.daud kilau,carefree,BDB,sweet charity,flybaits hail amir dan uji rahsid.

pada usia 4 tahun itu juga saya telah kenali boney m,abba,bee gees,beatles,rolling stones,queen dan scorpions.bagaimana saya boleh mengenali mereka?setiap lagu yang ke udara ketika itu saya akan bertanyakan kepada ibu saya siapakah penyanyinya di samping mendengar maklumat terus dari juruhebah.seorang juruhebah wanita yang amat saya kenali ketika tahun tersebut ialah tengku mariam.suaranya sedap rupanya agak menawan jelita sayangnya lakinya juga seorang yang curang seperti saya tetapi setia.

itu berkenaan dengan kepintaran saya.ibu saya ada menyatakan sayangnya ketika itu sistem televisyen swasta belum wujud seperti tivi 3 rangkaian sukaramai.bukan seperti tivi 3 suku sekarang ini.jikalau wujud mungkin saya telah muncul di majalah tiga dan untunglah saya dapat memeluk pengacara tivi tiga yang sentiasa anggun jelita.nah itulah kepintaran saya,biarpun saya tidak pandai menulis dan membaca saya dah boleh mengenali surat khabar dan majalah wanita serta variapop yang ibu saya gemarkan.selain itu majalah kegemaran bapa saya seperti mastika dan sarina juga saya sudah pandai tengok-tengok gambar walaupun saya tidak boleh membaca lagi ketika itu.

pintar tak semesti pandai membaca,ingat itu!inilah yang dikatakan pintar.pintar saya ialah saya mengenali semua genre muzik dan dunia hiburan pada ketika itu termasuk dari barat.faktor pendedahan dari ibu bapa menjadikan saya pintar dalam soal itu.satu lagi kepintaran saya ialah saya pintar melihat wanita.hah,ini memang anugerah.bukan omongan kosong,pada usia 4 tahun saya sudah pandai stim.ketika keluarga saya menyewa di sebuah rumah kecil macam reban ayam berhampiran dengan landasan keretapi tuan rumah yang saya tinggal itu mempunyai seorang anak perempuan.saya hanya memanggil kak N,orangnya jelita badanya memang cantik molek.saya ingat usianya pada ketika itu baru mencecah 16 tahun.kak N sering bermain dan manja-manja dengan saya.apatah lagi sebagai seorang kanak kanak pintar saya telah mempunyai “sense”yang kuat.

kak N suka mendukung-dukung saya dan kerapkali juga membawa saya ke rumahnya untuk menemaninya tidur,iyalah ketika itu saya baru 4 tahun.pada firasat kak N saya hanya kanak-kanak biasa.tetapi selepas itu…pada malam itu.

“ermm..kay own nih bila besaq mestiii nakai noo”sambil kak N cubit-cubit pipit saya.

ahh..rahsia itu saya simpan sehingga sekarang,dek kerana kak N dah menyedari saya ini rupanya pintar dia tidak lagi mempelawa saya untuk tidur bersamanya lagi.cuma pada waktu siang dan petang kak N melayan kerenah saya.saya pintar dan saya faham perasaan kak N.ini cerita saya.bukan dakwaan palsu.terbukti saya dilahirkan pintar.

ibu bapa saya menyedari saya seorang yang pintar di antara 3 orang anak lelakinya pada ketika itu.namun mereka tidak langsung ingin menggunakan saya.maksudnya memukul canang kepada kawan-kawan dan keluarga bahawa saya ini pintar.hidup saya selamat.tak dieksploitasi.

pada zaman saya itu juga muncul seorang budak lelaki yang bernama mohd hadapi@hadafi.sila lihat klip video di atas.inilah kanak-kanak pintar yang menjadi perbualan pada ketika itu,dek kerana heboh hadafi ini pintar jins shamsudin telah berminat untuk mengambil dia sebagai pelakon dalam filem menanti hari esok.sayangnya akibat kecelaruan di dalam keluarga hadafi ibu bapanya bercerai hidupnya terbiar.ada juga berita yang saya tahu dia diangkat oleh profesor diraja pak ungku sebagai anak.hadafi tanpa hadir ke sekolah untuk peperiksaan srp telah berjaya mendapat keputusan 16 unit.pada ketika itu hadafi mempunyai masalah hidup,belajar sendiri di rumah.ada juga menyatakan dia mencari rezeki dengan menjual burger dan ganja.selepas itu saya hanya dengar hadafi menebar roti canai di daerah Baling.

ketika dia melonjak naik dek kerana kepintarannya apa yang saya sedar hadafi dengan sepenuhnya dipergunakan,jins shamsudin ambil dia berlakon.apabila si hadafi ini menjadi seorang yang tak senonoh jins shamsudin tak mengaku pernah mengambil dia berlakon,hah!

jikalau anda dapat melihat dengan baik,seorang kanak-kanak lelaki yang bersalam cium tangan itulah mohd hadafi di dalam keratan akhbar yang saya sisipkan di atas.

mati-mati jins shamsudin mendakwa hadafi yang berlakon dalam filem beliau itu hadafi yang lain.saya tahu hadafi amat kecewa,kepintarannya membunuhnya.bukan,kepintarannya telah menjeratnya.entahlah,saya rasakan bukan sebab itu,hakikatnya hidupnya yang terabai dan terbiar menjadikannya begitu.di samping hadafi terlalu ditekan dan dipergunakan.profesor diraja ungku aziz juga telah didakwa menghalau si hadafi ini akibat perangainya.namun profesor ungku aziz ada membalas kenyataan dengan menyatakan hadafi ingin berdikari.kepintaran menjerat?

terbaru dan terkini berkenaan dengan seorang lagi anak melayu,kanak kanak melayu bernama adi putra.kes produk jenama ubat sendi tulang yang dikatakan tidak mengikut prosedur makmal.heboh diperkatakan di buletin tivi 3 dan akhbar-akhbar tempatan.kandungan ubat adi putra ada steroid.adi putra CEO untuk syarikatnya sendiri,adi putra yang buat formula ubatnya sendiri.sedangkan farmasi malaysia mendakwa adi putra walaupun genius namun dia tidak mempunyai sijil kepakaran ubat.iya betul.

kepintaran adi telah menjerat hidupnya,adi dipergunakan.digunakan sesungguhnya oleh keluarga sendiri.samada adi sendiri yang mahu begitu atau apa pun sekali adi selayaknya harus dijaga seperti kanak-kanak yang lain.pintar dan bimbingan bukan perkara yang sama.kalau kita pintar kita tidak harus dibiarkan.kita perlu bimbingan dan jalan lurus yang perlu diikuti.orang pintar juga sebenarnya kerap tertipu dan menjadi mangsa penipuan.apatah lagi pada usia yang mentah dan muda,seharusnya adi perlu dibentuk untuk menjaga kepintaran matematiknya.

namun bapanya mendakwa itu hak keluarga mereka.berlainan dengan anak pintar dari kalangan bangsa cina,cuba anda lihat bagaimana mereka tangani anak mereka.apa yang akan terjadi dan episod adi seterusnya.jikalau dia hanya menjadi bahan kontroversi ia bukan perkara yang baik.saya percaya kerajaan telah ingin melakukan sesuatu yang bagus untuk adi mungkin keluarganya tidak bersetuju dengan pendapat dari pihak kerajaan.

pada saya mudah,biarkan si pintar itu.jikalau anda mempunyai anak pintar di dalam sesuatu bidang saya sarankan anda supaya jangan heboh seluruh kampung.biarkan dia dengan hidupnya.anda cuma perlu beri bimbingan.kawal kepintaran yang ada pada anak anda itu,yang lebih penting berikan sepenuh kasih sayang.itu sebenarnya yang amat penting.akhirnya kanak-kanak pintar yang anda miliki itu tetap akan berada di daerah pintarnya sendiri.sudah cukup anak anda menjadi seorang profesional seperti doktor,peguam,arkitek,jurutera,pensyarah profesor,penulis lucah yang hebat,wartawan jenayah yang selalu lambat ke tempat kejadian itu sudah memadai untuk anak anda.

asalkan dia jangan terbiar asalkan dia jangan terbuang gara-gara anda telah bercerai dengan suami atau isteri anda.jadikanlah si pintar anda batu geliga yang berkilauan setiap masa yang suka dipakai bukan batu geliga yang hanya diguna semasa kilauan nya bergemerlapan.

saya suka dengan hidup saya sekarang dan saya masih lagi pintar seperti malam bersama dengan Kak N.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

